W formule zaprojektuj i wybuduj powstaje droga do elektrowni jądrowej. Umowy z wykonawcami zostały podpisane w II i III kwartale br. Obecnie, zgodnie z harmonogramem, trwają prace projektowe. Roboty w terenie rozpoczną się w przyszłym roku, po uzyskaniu pozwoleń na budowę.
Budowa drogi do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, o długości 26 km, podzielona została na dwa odcinki realizacyjne: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW-213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie.
Za odcinek o długości blisko 11 km odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Wartość umowy wynosi ponad 177 mln zł. Odcinek Lubiatowo – DW-213 realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności prowadzi prace projektowe, a następnie uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dopiero w kolejnym etapie rozpoczną się prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kw. 2028 r.
Drugi, 15-kilometrowy odcinek wybuduje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł. Trasę od DW-213 do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6 również realizujemy w formule Projektuj i buduj. Na tym odcinku zakończenie robót planowane jest w IV kw. 2028 r.
Droga do elektrowni
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Znaczenie strategiczne
Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.